”Vi möter ofta förtvivlade nyanlända som upplever att de inte fått någon hjälp på servicecentret eller blivit felinformerade. Deras möjlighet att överleva handlar ju om att kontakten med myndigheter fungerar, så här kan det inte fortsätta. Vi vill ha ett bättre samarbete med Statens servicecenter, men tyvärr så ser vi nu ingen annan väg än att lyfta frågan till JO”, säger Mats Berglund, integrationschef, i ett pressutskick.
Kommunen menar att servicecentret bryter mot lagen
Kommunstyrelsen hänvisar i sin JO-anmälan till att Statens servicecenter bryter mot förvaltningslagen när de som inte pratar svenska nekas tolkstöd, och att det finns en stor risk att fel begås i kontakten med myndigheten.
Kommunstyrelsen menar också att det varit svårt att få till ett bra samarbete med servicecentret och att kostnaderna för Falu kommun ökar, när kommunens tolkar får lägga mycket tid på att förklara och hjälpa till i frågor som är kopplade till servicecentret.
”Vi gör en JO-anmälan för att få det här prövat. Vi upplever att vi har uttömt möjligheten att få till en lösning genom dialog”, säger Joakim Storck (C), kommunstyrelsens ordförande, i pressutskicket.