– Man ser i statistiken att det är fler barn som halkar efter i simundervisningen Och då tror jag inte att det hjälper att man bygger fler simhallar, säger Mats Niklasson som är sensmotorisk expert och som forskar vid Karlstads univeritet
– Istället måste vi titta på om barnen har förutsättningar att ta emot det som simläraren vill ge.
Niklasson menar att många barn idag inte lär sig att simma för att de helt enkelt inte kan lära sig det. Grovmotorik och kroppskontroll är för dålig.
– Förmågan att kuta och svanka med ryggen är något som verkar vara avgörande för att man ska kunna koordinera arm- och bentag. Att man orkar ligga på mage och lyfta både armar och ben, säger Niklasson.
– Jag kan se att det är väldigt vanligt bland de barn som är motoriskt omogna att de inte har den här färdigheten.
30 simlärare får nu lära sig mer om det här i Gävle. Och hur barnen kan utveckla sin motorik för att snabbare bli simkunniga.
Mer om det här i SVT Gävleborg under torsdagskvällen kl 19:15.