Patienten besökte i april 2015 en optiker i Falun på grund av försämrad syn på högra ögat. Optikern noterade då att personen hade lätt gråstarr och även ett förhöjt tryck i ögat. Därför skickades en remiss till ögonkliniken på Falu lasarett som i sin tur inte bedömde ärende som akut, utan bara som ett besök för gråstarr.
Fick vänta tio månader
Patienten försökte själv ta kontakt med kliniken, men erbjöds först en tid om tio månader. Senare visade det sig att trycket i ögat hade gått upp avsevärt och medfört en avancerad skada på synnerven som även gav patienten nedsatt syn.
Besvärligt läge gällande bemanningen
Landstingets internutredning konstaterade att orsaken till den långa väntetiden berodde på ”ett besvärligt läge på ögonkliniken gällande bemanningen vilket bidragit till högst otillfredställande långa väntetider”. Man påpekar också att en orsak till fördröjningen kan ha berott på att man trott att besöket endast gällde gråstarr och inte var akut.
Gör en Lex Maria-anmälan
– Då patienten fått en bestående synskada på grund av fördröjd diagnos så väljer landstinget att göra en Lex Maria-anmälan för att få en extern granskning av vad som gått fel och hur vi på bästa sätt kan undvika att liknande händelser uppstår igen, säger Helena Hellström, chefsläkare Landstinget Dalarna i ett pressmeddelande.
Efter händelsen ska ögonkliniken genomfört riktad utbildning för klinikens remissbedömare kring remisser som rör högt ögontryck och utformat ett rutindokument utifrån detta, det skriver Landstinget i ett pressmeddelande.