Lisbeth Backans Tholerus är initativtagare till Rekoringen i Smedjebacken, Ludvika och Fagersta. Foto: Charlotte Pettersson, SVT

Första rekoringen på gång i Dalarna

Uppdaterad
Publicerad

Genom en så kallad rekoring vill nu småskaliga matproducenter i södra Dalarna och Västmanland nå fler konsumenter.

Affärsmodellen går ut på att de genom en sida i sociala medier lägger ut sina produkter till försäljning, t.ex. ägg, grönsaker och kött.

Konsumenterna bokar det de vill ha och sedan körs produkterna ut till en bestämd plats en gång i veckan där kunderna får hämta sina beställningar. Reko står, enligt jordbruksverket, för ”rejäl konsumtion”.

– Jag vill starta det här för att få ut våra produkter till så många som möjligt på ett enkelt sätt, folk behöver inte åka runt och leta efter gårdsbutiker, säger Lisbeth Backans Tholerus som är initativtagare till Rekoringen i Smedjebacken, Ludvika och Fagersta.

Försäljningsmodellen som startade i Frankrike och Finland är i dag det land som är störst på rekoringar med ca 27 000 personer som är engagerade.

Enligt Jordbruksverket finns det cirka 50 rekoringar i Sverige men intresset växer kraftigt. Att få nära kontakt med kunderna och klimatsmart är några av de fördelar som Lisbeth ser med det här.

– Kunderna får det dom har beställt och resten står kvar och växer i landet, jag behöver inte kasta någon mat.

Så fort producenterna i södra Dalarna får fram tillräckligt med produkter kommer utkörningarna att börja även här.

– Jag vill att det här ska bli stort. Jag vill att folk ska förstå att det vi gör är viktigt för hela Sverige, säger Lisbeth Backans Tholerus.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.