Hembesök ska minska vräkningar

Uppdaterad
Publicerad

Allt färre av Gavlegårdarnas hyresgäster, som inte kan betala hyran, hamnar hos inkasso.

Allt färre av Gavlegårdarnas hyresgäster som inte kan betala hyran hamnar hos inkasso. Och det här är en medveten satsning från det kommunala bostadsbolaget å socialtjänsten som vill minska antalet vräkningar.

En obetald hyra går efter bara sju dagar till inkasso hos det kommunala bostadsbolaget Gavlegårdarna. Hyreslagen säger nämligen att hyran ska betalas till månadsskiftet, och är hyregsästen sen med hyran i mer än sju dagar så upphör hyresavtalet. Robertth Krantz bostadskonsulent på Gavlegårdarna förklarar varför.

– Varje hyregsäst har en förklaring till varför hyran inte är betald, men det vi kan se att många hamnar i kläm mellan olika försörjningar som från sjukpenning till a-kassa, när det dröjer innnan utbetalning. Det handlar ofta om de som inte har en vanlig lön till sin försörjning.

Senaste året har 1500 hyresgäster på Gavlegårdarna fått inkassokrav, men för att slippa avhysningar erbjuds alla hjälp genom projektet BO KVAR, som drivs tillsammans av bostadsbolaget och socialtjänsten.

Genom projektet får de utsatta hyresgästerna ett personligt besök av två handläggare. En av dem är Carola Hurtig.

– Det vi träffar kan känna sig ansatt om de bott länge i lägenheten. Men om vi förklarar vad projektet är så brukar det lösa sig.

Och enligt Gavlegårdarna så får nu allt färre hyregsäster inkassokrav och allt färre får beslut om avhysning.

Problemen löses alltså tidigare, innan kronofogden går in och vräker.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.