Genom AI-verktyg sammanfattas och förenklas texter, eleverna kan ställa följdfrågor för att få mer information.
– Man lär sig bättre än när man googlar, för då kommer en massa text, alldeles för mycket, säger gymnasieeleven Mahmoud Awdah.
SVT Dalarna har varit i kontakt med flera gymnasieskolor i regionen, en del uppger att man inte använder sig av AI i undervisningen och inte har några planer på det heller.
AI central del i undervisningen
Men de flesta svarar att AI-debatten är en central del i deras verksamhet och att bekymret, i första hand, handlar om att anpassa undervisningen efter de nya förutsättningarna. Det handlar om hur man examinerar elever och planerar lektioner.
– Jag använder det mest till ordklasser. Det är ett roligt och enkelt sätt att lära sig på och man får snabbt svar, säger gymnasieeleven Lucas Berglund.
Mest upp till lärarna
Flera av gymnasieskolorna är i färd med att utveckla riktlinjer och rekommendationer, men det mesta lämnas upp till lärarna själva.
– Eleverna har lärt sig lite mer nu hur man blir mer självständig i klassrummet, säger it-pedagogen Conny Lindgren.
Se hur gymnasieeleven Elliot använder AI i sin undervisning: ”En studybuddy och mindre tid med läraren”.