Trots att konjunkturen tvärnitat och försäljningssiffrorna viker väljer alltså Clas Ohlson att ta klivet in i en av, som de själva uttrycker det, tuffaste detaljhandelsmarknader i Europa. Men på Clas Ohlson tror man ändå att deras produkter kommer att stå sig väl i den brittiska synnerligen konkurrensen och att tidpunkten för etableringen är väl vald.
-Vi gör fortsatt bedömningen att vi klarar oss bättre under en lågkonjunktur än många andra aktörer på markanden. Genom att vi har ett prisvärt sortiment och att vi har ett utbud som är anpassat för vardagen i sämre tider, säger Klas Balkow, vd Clas Ohlson.
Clas Ohlsons vd poängterar att julhandeln nu är i sikte. December månad är försäljningsmässigt företagets viktigaste månad.
-Julhandeln är en viktig period och vi har ett sortiment både för att förbereda för julen och för alla julklappar. Här känner vi oss att vi är rätt positionerade inför julen, säger Klas Balkow.