Mailen går inte att rädda

Uppdaterad
Publicerad

De mail som försvann vid Sandnets serverkrasch går inte att återskapa.

– Vi har gjort allt vi kan för att lösa detta på bästa sätt, så det är mycket tråkigt för oss att behöva meddela att våra kunders gamla mejl inte kommer att kunna återskapas, säger Jan Persson, affärsområdeschef på Sandnet i ett pressmeddelande.

Sandnets e-postserver kraschade den 24 oktober. Flera fel inträffade samtidigt och det innebar bl a att backup-funktionen inte fungerade.

Lyckades inte

När en ny e-postserver togs i bruk försökte Sandnet att återskapa gamla mail, men det har alltså inte lyckats.

– Vi är medvetna om att våra kunder har drabbats på ett mycket olyckligt sätt i och med e-postkraschen. Vi tar givetvis detta på största allvar och arbetar just nu med att förbättra och stärka upp vår e-posttjänst för att förhindra att något liknande inträffar. Bland annat genom dubbla antalet backup-lösningar, säger Jan Persson.

Ingen ersättning

Sandnets e-post är en gratistjänst och därför kommer de drabbade kunderna inte att få någon ersättning för de försvunna mailen.

– Vi har en enorm förståelse för att våra kunder påverkas av förlusten, men vi följer våra allmänna avtalsvillkor, vilka också motsvarar branschens standardavtal. Det vill säga att inget skadestånd utgår, utan att vi istället arbetar framåtriktat med säkerhet och fortsatt utveckling av våra tjänster, säger Jan Persson i pressmeddelandet.

Sandnet

Sandnet bildades 1996 och är ett affärsområde inom det kommunala bolaget Sandviken Energi AB. Sandnet bildades som en följd av kommunens satsning på bredband.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.