Mannen som ringde Mikael Franzon uppgav att samtalet kom från banken, något som också bekräftades av telefonnumret i nummerpresentationen. Något skulle vara fel med Mikaels bankkonto och han uppmanades att öppna sitt Bank-id.
Under de tio minuter som samtalet varade lyckades bedragaren skapa ett nytt bank-id, föra över pengar till ett annat konto och därifrån swisha 120 000 kronor till en okänd person.
– Jag trodde inte att det här skulle vara möjligt och att banken har säkerhetsrutiner som förhindrar att det här sker, säger Mikael Franzon som i dag är besviken på utfallet i Allmänna reklamationsnämnden.
ARN säger nej till ersättning
ARN tar fasta på att Mikael under samtalet lämnat ut koder från sin säkerhetsdosa och att det är att betrakta som klandervärt. Därför menar man att kravet på ersättning ska avslås. Samtidigt konstaterar man att det är klart att Mikael har utsatts för en bedragare.
– Jag kan inte förstå varför jag som utsatts för ett brott och när bankerna uppenbarligen inte har tillräckliga säkerhetsrutiner, varför ska jag inte få någon ersättning?
– 120 000 kronor är mycket pengar för en vanlig knegare, säger han och sätter nu sitt hopp till den brottsutredning som pågår i ärendet.