Det kan handla om allt ifrån att någon slangat diesel, till att någon tagit en dunk eller stulit ur en större tank. Men i år har drygt 60 anmälningar som kommit in lagts ner direkt, eftersom utredningsläget bedömts som alldeles för svårt.
I tio fall har en förundersökning inletts, för att sen i de allra flesta fall läggas ner. Och det är just att anmälningarna läggs ner som retar flera maskinägare.
– Väldigt många berättar att när man kommer hem nästa dag, så ligger ett besked att ärendet är avskrivet, och det är klart – då ger man upp till slut, säger Mats Otterbom som är regionchef för branschorganisationen Maskinentreprenörerna.
LÄS MER: Flera fall av dieselstölder
– Det är kanske också ganska små belopp många gånger, det kan handla om kanske 5.000 kronor och så – det är inte lite pengar, men det är ändå så att man orkar inte sitta i telefonkö.
Vill få fler att anmäla
Känslan att en anmälan bara är tidskrävande och bortkastad, gör att många därför struntar i att anmäla stölderna. Men Maskinentreprenörerna kämpar nu för att ändå få fler att anmäla.
– Därför att det ska bli synligt att det är ett problem för branschen och att vi får resurser till polisen, till åklagarna, till domstolarna, så att de faktiskt arbetar med frågan. Finns det inga anmälningar, finns det inget problem, säger Mats Otterbom.
Bara två fall utreds
Organisationen följer själv ärendena som är i gång. Av sammanlagt nära 80 anmälningar hittills i Dalarna i år så finns nu bara två fall som utreds.
Där har gärningspersonerna tagits på bar gärning och fallen kan vara några av de få anmälningarna som nu leder till åtal och rättslig prövning.
– Framför allt vill vi få upp anmälningsfrekvensen, så att beslutsfattarna och myndigheterna ser att det här är ett problem som de behöver jobba med, säger Mats Otterbom.
Tipset: fyll inte på full tank
Tipsen till den som blivit bestulen är att inte tanka för mycket diesel, menar Otterbom.
– Mest effektivt är att man inte tankar mer än vad man gör av med varje dag. Man kör tomt på kvällen helt enkelt och tankar nytt nästa dag. Men det är ju arbetssamt och besvärligt, men det är det mest effektiva.
Så det här med de andra grejerna, att man försöker DNA-märka diesel och färgkoda den – det har inte det haft någon effekt, ser ni?
– DNA kräver väldigt stora volymer med nuvarande teknik, så vi hoppas väl att man skulle kunna ha en DNA som gör att man kan märka mindre mängder.
– Blåfärgning har vi kört under någon kampanj ibland och det har när man får medial uppmärksamhet så har det betydelse en stund och sen är det så många som har det, så då slutar det ha effekt.