Redan 1924 började fabrikören John Eriksson, bördig från Österfärnebo, att sälja cyklar med namnet Svalan i Falun. Till en början köpte han delar och satte samman, men under 1930-talet började man tillverka både cyklar och lättviktare helt i egen regi.
På 50-talet fanns cirka 80 anställda på fabriken och man gjorde också en egen moped. Svalette hette den , med bensintanken inbyggd i ramen, något som framhölls i reklamen som en alldeles särskild fördel.
Svaletten finns förstås med på utställningen, liksom en rad motorcyklar som gjordes av Svalan.
– Motorcykelepoken här i Falun blev cirka 20 år lång, från 1939 och fram till slutet av 50-talet, berättar Jonny Jansson, en av initiativtagarna till utställningen. Sen började folk skaffa bil och intresset för motorcyklar minskade.
Det finns fortfarande ett antal Svalan-motorcyklar som rullar på vägarna, upprustade av entusiaster som vårdar dem ömt. Och säkert finns ännu fler cyklar, framförallt i Falun, eftersom fabriken drevs ända in på 1980-talet.
-När fabriken började gå lite knackigt på slutet fick de anställda ingen övertidsersättning. Istället fick man en cykel som man kunde sälja till nån man kände, berättar Bob Thunell, en annan av eldsjälarna bakom utställningen.