Ny multiarena invigd i Lima

Uppdaterad
Publicerad

På fredagsmorgonen invigdes en multisportarena vid Ungärde skola i Lima. Totalt ska fem små näridrottsplatser byggas i norra Dalarna framöver och tanken är att barn och ungdomar nu lättare ska kunna idrotta mer spontant – utan elittänkande.

Det var pampigt och högtidigt på fredagsmorgonen när alla elever och lärare vid Ungärde skola tågade tillsammans mot invigningen av den nya multirinken. En anläggning med konstgräs som nu kan spolas till is, med basketkorgar och andra mål. Mitt på den tidigare lite tråkiga skolgården.

– Den här kommer att vara till stor nytta både på rasterna men inte minst också för idrottsundervisningen, säger skolans rektor Stefan Lövgren.

Fler ska byggas i norra Dalarna

Invigningstalare var förre alpine landslagsåkaren Martin Hansson från Sälen.

Han är själv engagerad i att bygga en likande anläggning lite längre norrut och totalt kommer det att byggas fem sådana här näridrottsplatser i norra Dalarna framöver. En i Sälen och tre i Mora. Arenan vid Ungärde skola är byggd med kommunala pengar, men de andra ska byggas med pengar från Vasaloppet genom föreningara Sälens IF och IKF Mora.

”Ska vara enkelt att ta sig ut”

– Det är fantastiskt. Sådana här anläggningar är ju en trend. Folk ska enkelt kunna ta sig ut och idrotta utan elittänkande och även umgås, säger Martin Hansson som själv har gått i Ungärde skola.

– Hade det funnits en sådan här anläggning så hade jag haft svårt att ta mig in på lektionerna, säger han.

Emmy Karelius i nian spelar ishockey i dag och tänker välja hockey som tillval på gymnasiet till hösten.

– Helt underbart. Nu får vi äntligen åka skridskor här som jag älskar att göra, säger Emmy Karelius.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer