”Vi kan anpassa oss på ett helt annat sätt än ett stort företag” – Hör uppfödaren om hur pandemin förändrat förutsättningarna Foto: Charlotte Pettersson/SVT

Ökat intresse för lokal mat under pandemin

Publicerad

När många räknas som riskgrupp eller får mycket tid hemma i karantän ändras vanorna för hur matinköpen görs.

Något som kycklinguppfödaren Elin Ericsson tydligt märkt av.

– Dels är det de som är riskgrupp och inte vill gå till affären och sedan alla som måste vara hemma och nu har tid att laga mat.

Elin Ericsson är en av de som säljer sin mat genom en så kallad rekoring. Där kan matproducenterna lägga ut sina varor i sociala medier och konsumenterna hämtar upp dem på en bestämd tid och plats.

Det har tillkommit både fler konsumenter och producenter i rekoringen sen pandemin startade. För producenterna har det blivit ett sätt att överleva på.

Coronaviruset i Dalarna

Förutom att konsumenterna handlar mer lokal mat så har de också ändrat beteende när det gäller vad de handlar.

– Tidigare har det kanske gått mest filé och klubbor men nu vill man ha hel kyckling och även skrovet. För de ska koka soppa och grytor, nu har jag till och med fått frågan om en kund får köpa kycklingfötter också.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Dalarna

Mer i ämnet