En aprildag för snart 13 år sedan kliver Per Holknekt in på Café Fresco, ett stenkast från Stureplan i Stockholm. Längst in i kaféet, i ett litet runt rum med källarfönster håller han och designern Karin Jimfelt-Ghatan till. De har inte pengar till kontorshyra och betalar för sig genom köpa kaffe. Här startar de Odd Molly, klädmärket som är Per Holknekts största kommersiella framgång.
När han drog sig ur företaget 2012 sålde han aktier vilka som mest var värderade till 110 miljoner kronor.
Lämnar modebranschen
Nu sitter han på Café Fresco igen, för att berätta att han helt och hållet ska lämna modebranschen.
– Det är kanske ganska oödmjukt, jag menar vem bryr sig egentligen? Men media har haft en tendens att skriva om mig och allt har inte alltid varit helt korrekt alla gånger. Det räcker att jag får en p-bot så står det i tidningen, säger Per Holknekt.
Med Odd Molly i backspegeln kastade han sig in i nästa projekt i modebranschen, som vd för det nystartade märket Non Sense. Företaget är fortfarande inte helt etablerat, men sedan två veckor har Per Holknekt lämnat alla uppdrag. En förlust som räknas till två år och ”ganska mycket pengar”, enligt honom själv.
– Det är väl förankrat med mina partners. Min roll var att bereda en marknadsplats för detta och det har jag gjort. Någon känner sig kanske lite sviken och det kan jag förstå, men jag kan inte svika mig själv, säger han.
Opererat ryggen
Beslutet fattades under en lång och fortfarande pågående konvalescens. I början av december genomgick Per Holknekt en omfattande operation för att byta ut två diskar i ryggraden. Tiden som skateboardproffs har slitit på kroppen.
– Jag fick lite tid att tänka och kände att nu ska jag renovera hela den här gamla gubben. Efter min ryggoperation har en massa folk hört av sig, men det är bara skejtare, flipperspelare och andra personliga vänner, ingen från modeindustrin.
Kastar sig ut
Per Holknekt har tillbringat 32 år i modeindustrin, men menar att han inte är någon modemänniska. Vid 55 års ålder insåg han att han inte ville ”dö i modeindustrin”.
– Jag har jobbat klart i den här industrin, jag har dragit ett företag från noll till börsen på sex år och vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Jag har egentligen ingen plan utan jag kastar mig ut.
Om fyra månader fyller Per Holknekt 56 år. Till dess ska han ha ett nytt projekt. Han tänker inte starta något nytt företag utan säger att ”det skulle vara skönt att för en gångs skull få ha ett jobb”. En sak är säker. Det blir inte inom modeindustrin och det får gärna vara någonting som han inte har arbetat med tidigare.
– Min pappa brukade säga att lätta segrar är inte värda att fira. Jag vill ha ett uppdrag som är svårt.
FAKTA: Per Holknekt
Är: 55-årig entreprenör och föreläsare.
Uppvuxen: i Dalarna.
Bor: Stockholm.
Tidigare: Började tillverka och sälja kläder i Pers enskilda firma redan 1978. Bodde under början av 1980-talet i USA där han försörjde sig om professionell skateboardåkare. Återvände till Sverige och utbildade sig tillekonom. Startade skateboard- och klädmärket Svea 1997. 2002 startade han klädmärket Odd Molly tillsammans med Karin Jimfelt-Ghatan. 2012 sålde han sina aktier i Odd Molly och året därpå var han med och drog igång klädmärket Non Sense. Har även arbetet med reklam och marknadsföring och medverkat i dokusåpan ”Big brother”. Ägnar i dag mycket tid åt att föreläsa.
Vadet: Har slagit vad med en vän om att klara av tio svåra skateboardtrick när han är 60 år gammal. Bland tricken finns akrobatiska nummer som handstand kickflip, mokeyflip 180 reverse och freestand 50/50 casper