Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med till länsväg 670 där Kent och Anders berättar om rädslan att köra på den spåriga vägen. Foto: Ann Törnkvist/SVT

Problem med isiga och spåriga vägar i Dalarna – ”Vädret vi har är extremt”

Uppdaterad
Publicerad

Regn och slask på kalla vägar som fryser på har ställt till det rejält på vägarna på vissa håll i länet. På länsväg 670 i Smedjebackens kommun har Kent Leonardsson och Anders Moen tröttnat på det de kallar farliga vägförhållanden.

Kent och Anders bor i närheten av länsväg 670 mellan Smedjebacken och Söderbärke.

– Vägen är livsfarlig. Djupa spår har bildats där bilarna kör och kommer du ned i de här djupa spåren så är det jättesvårt att komma ur dem. Det är alldeles för jävligt, alltså, säger Kent Leonardsson.

Extremt väder

Per Olof Sjölander är projektledare hos Trafikverket och ansvarig för just den aktuella vägen och andra vägar i södra Dalarna. Han säger att väderförhållandena i år gör det ovanligt svårt att hålla efter underhållet på flera håll.

– Jag har fått synpunkter på den här vägen. Vädret vi har nu är extremt. När det regnar så här på kall vägbana så blir det jättebesvärligt och det blir som en räls nästan, säger Sjölander.

Självkritik från Trafikverket

Han berättar också att det finns ett krav på åtgärd från Trafikverket om höjdskillnaden på vägbanan är över 15 millimeter. På just den här aktuella vägen har det varit mer än så.

– Här har det varit tre-fyra centimeter och så ska det inte vara, såklart, och där kan vi vara kritiska mot oss själva. Men vi gör vad vi kan och kör extremt mycket med hyvlarna och har kontrollanter på plats. Det är svårt att hinna hyvla av överallt och sanda på, säger Sjölander.

I videon: Följ med till länsväg 670 där Kent och Anders berättar om rädslan att köra på den spåriga vägen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.