Dalaföretag ska stärkas i ny satsning: ”Levande handel bidrar till attraktivitet”

Uppdaterad
Publicerad

Stark konkurrens från e-handel är verklighet för många butiksägare i Dalarna. Just nu pågår ett projekt i sex dalakommuner som ska ge råd och stöd till företag för att stärka dem.

– Syftet är att stärka konkurrenskraften hos våra handlare, säger projektledaren Kjell Bergqvist på Falun Borlänge-regionen.

Projektet riktar sig till små och mellanstora företag inom handels- och servicenäringen, bland annat traditionella butiker. Men det kan även handla om till exempel frisörer som säljer produkter i sin salong. De kommuner som ingår i projektet är Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Ludvika och Smedjebacken. 

- Projektet har initierats av näringslivscheferna i de här kommunerna. En levande handel och service bidrar till platsens attraktivitet, säger Kjell Bergqvist.

Ska stärka konkurrenskraften

Det är Falun Borlänge-regionen som driver projektet som går under namnet “Ökad handelskraft  och samverkan” och är finansierat via EU-medel samt Region Dalarna och de deltagande kommunerna. 

- Vi har gjort drygt 100 behovsanalyser i projektet för att se vad företagarna saknar, vad man vill utveckla och bli bättre på. 

Workshops och föreläsningar

Företagarna har kunnat få råd och stöd genom bland annat workshops, föreläsningar, kurser och rådgivning. 

– Hittills har vi bara fått positiva reaktioner från deltagande företag vilket känns jätteroligt och vi kommer fortsätta med utbildningarna och coachningarna då det här har visat sig vara ett jätteviktigt projekt, säger Josefin Enström, näringslivschef i Säters kommun.

I klippet: Säters näringslivschef om vikten av lokala butiker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.