Följ med till halkbanan och se skillnaden mellan bra och dåliga vinterdäck Foto: SVT

Så stor är skillnaden mellan bra och dåliga vinterdäck

Uppdaterad
Publicerad

Följ med till halkbanan för se vilken roll vinterdäcken spelar. Däcken påverkar både bromsförmåga och greppet på kurviga vägar.

– Många tänker att vinterdäcken klarar en säsong till, att man vill slita ner dom innan man byter, men då är man fel ute, säger Hans Moberg på NTF Dalarna.

Enligt Hans Moberg är de största farorna med dåliga däck att de tappar bromsförmågan och greppet på kurviga vägar.

– Vinterdäcken har betydelse även om det är asfalt framme på vägarna, dåliga däck är dåliga däck även om det inte är halt.

Se mer i videon. På raksträckan kör bilarna 65 kilometer i timmen och genom kurvan 35 kilometer i timmen.

Skifta tidigare

Varje år när första snön och halkan kommer sker det olyckor och avåkningar på grund av att folk är ute och kör på sina sommardäck.

Hans Moberg tycker att fler borde byta till vinterdäck ett par veckor tidigare snarare än att vänta in i det sista.

– Då hinner man slita bort gummit som förhårdnat lite under sommaren. Spara inte bytet tills första snön kommer!

Testet på halkbanan

Testet genomfördes med två likadana bilar som höll samma hastighet

Den silverfärgade bilen har odubbade vinterdäck med 3 mm mönsterdjup

Den vita bilen har nästan nya dubbdäck

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.