Skyltar ska underlätta amning

Uppdaterad
Publicerad

Under onsdagen sattes en ny symbol upp på många håll runt om i landet.

 Det är rikskampanjen  ”Du kan amma här” som dragit igång och märker upp amningsvänliga miljöer, allt för att främja amningskulturen i Sverige.

– Det borde vara självklart att man ska kunna amma där man vill, men det är det inte. Därför vill vi stärka nyblivna och blivande föräldrar att bli bekväma med amning, säger Anouk Jolin, projektledare för Rikskampanjen Du kan amma här.

Symbolen är ett pictogram som föreställer en ammande kvinna.
Den finns redan internationellt och i och med dagens lansering i Falun, Gävle och sju andra städer inleds kampanjen även i Sverige.
Klistermärken och affischer kommer att sättas upp på platser som bibliotek, restauranger, butiker och sportanläggningar.

Amning provocerar

Diskussionen om att amma eller inte amma offentligt tog rejäl fart i våras när en amningsgrupp i Falun lade ut en video på nätet med budskapet att det är ok att amma i offentliga miljöer.

Sedan dess har kommentatorsfälten svämmat över av negativa kommentarer. För många är kvinnobröst och amning provocerande och sexuellt laddat.

– Det är utifrån de reaktionerna som vi drog i gång kampanjen. Vi känner att vi måste prata mer om amning, amning måste synas mer, så att det normaliseras, konstaterar Anouk Jolin.

Konditori först

Konditori Focus är ett av de första ställena i Falun där symbolen sätts upp. För ägaren Miriam Kvist var beslutet lätt att ta.

– Det är en naturlig sak. Och att kunna ha med sig sina barn tycker jag är självklart.

Spädbarnsföräldrar håller förstås med.

– Eftersom det har blivit negativa reaktioner så är kampanjen jättebra.Bäbisar behöver ju mat och då tycker jag att de ska få äta precis som alla andra som är på café, konstaterar konditorigästen Linnéa Linde.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer