Den största installationen har skapats av Melissa Henderson från Malmö. Öppna och stängda dörrar symboliserar vilka som får komma in i ett land och vilka som inte får det.
Stort och smått
Till rytmisk slagverksmusik stämplar sedan myndighetspersoner ja eller nej till att passera en landsgräns. Hela verket handlar om flyktingpolitik och gränser.
Om Melissa Hendersons installation är storslagen, så är Alexander Thaléns porslinsfiguriner desto mer småskaliga.
– Vi är inte vana vid manliga porslinsfigurer på det här sättet, påpekar Kenneth Linder, chef för Avesta Art. Det brukar vara sköra kvinnor i krinoliner.
17 konstnärer från 10 länder
Avesta Art började i den gamla järnbrukshyttan 1995 och i år är det 17 konstnärer från tio länder som är med – bland andra sydafrikanskan Mary Sibande med det starka verket om att släppa loss krigets galna hundar.
– En kvinna rusar framåt följd av en styrka med djur, förklarar Caroline Gustafsson, konstvetare och curator för Avesta Art. Den lila klänningen är en symbol för anti-apartheid-rörelsen i Sydafrika.
Avesta Art avslutas den 17 september i år.