De tre alternativen som nu Trafikverket funderar kring för den nya dragningen av väg 56 från Hedesunda. Foto: SVT GRAFIK

Alternativen för nya väg 56 till Gävle

Uppdaterad
Publicerad

Väg 56 från Valbo ner mot Hedesunda är ett sorgebarn på många sätt, inte minst ur trafiksäkerhetspunkt. Trafikverket vill i sitt förslag till ny nationell trafikplan ha pengar till en ny dragning av vägen.

– Sträckningen mellan Hedesunda och Valbo är väldigt olycksdrabbad med bland annat flera dödsolyckor, säger Ragnhild Brandeskär, projektledare för ombyggnadsplanerna på Trafikverket i Gävle.

TV: Se inslaget om alternativen för väg 56

Ragnhiold Brandeskär, projektledare på Trafikverket för den nya dragningen av väg 56 från Hedesunda mot Gävle. Foto: SVT

Trafikverket har tre huvudalternativ som man jobbar med. Det första är att man följer nuvarande sträckning fram till Västanås och går sedan öster om Valsjön för att komma fram till en nybyggd trafikplats i höjd med idrottsplatsen i Valbo. Prislapp drygt 720 miljoner.

Alternativ två och tre är en helt ny dragning av 56:an som börjar strax norr om Hedesunda som sedan splittar sig i två alternativ vid Gammelsäll. Alternativ två kommer fram vid Hemlingby och trafikplats Gävle södra. Prislapp 618 miljoner kronor. 

Alternativ tre kommer fram söder om Gävle södra och innebär en ny Trafikplats över E4 vid Gubbäck. Kostnaden för det alternativet 661miljoner kronor.

Väg 56 från Valbo mot Hedesunda är olycksdrabbad. Foto: SVT

Det är det sista alternativet som Gävle kommun, tillsammans med Älvkarleby slåss för att Trafikverket ska genomföra.

– Man vill ju få bort väg 76 med all tung trafik från de södra delarna av Gävle. Tanken är då att man ska dra ut väg 76 till den nya trafikplatsen vid Gobbäck, säger Ragnhild Brandeskär.

Just nu pågår en remissrunda där berörda myndigheter och andra får säga sitt om de tre alternativen. Beslut om vilken vägsträckning som Trafikverket vill bygga tas under december i år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.