När ambulanspersonalen i Gävleborg inte fick tag i läkare åkte man in till akuten vid Gävle sjukhus för att få dödsfallet konstaterat. Där blev de stående i cirka två timmar med den avlidne patienten i ambulansen i väntan på läkare. Ambulansen var under tiden inte tillgänglig för uppdrag.
Hittade inte rätt nummer
Enligt rapporten så hade ambulanspersonalen avslutat hjärt- och lungräddning på patienten under transporten, då patienten inte svarade på behandlingen och avled.
Via SOS-alarm hade man sedan kontakt med sjukvårdsrådgivningen för att nå jourhavande distriktsläkare. Men där hade man inte hittat något aktuellt telefonnummer.
Väl framme på akuten så var beskedet från den läkare som var i tjänst, en medicinläkare, att denne inte hade befogenhet att konstatera dödsfall.
Vi ha skärpta rutiner
Det man trycker på i anmälan är att en akutambulans i och med fördröjningen av läkarkontakt, under en längre tid inte var tillgänglig för andra, viktigare uppdrag, då man stod parkerade vid akuten i Gävle.
Ambulanspersonalen föreslår nu att akutmottagningen skärper sina rutiner för hur man ska agera när ambulans kommer med en avliden patient. Det bör gälla både själva dödsförklaringen och sedan vidare transport till bårhus.