Trafiksatsningar i Gävleborg skjuts på framtiden

Uppdaterad
Publicerad

Under tisdagen presenterade Trafikverket sin nationella plan för transportinfrastruktur mellan 2022 och 2033. Där finns det satsningar framför allt på järnvägar, men Gävleborgs regionråd är långt ifrån nöjd.

– Den första reaktionen är besvikelse, säger Jan Lahenkorva (S).

Trafikverket har under tisdagen presenterat sin plan för de satsningar som är tänkta under de kommande tolv åren. Totalt sett handlar det om 799 miljarder som ska fördelas och en hel del av det kommer förstås även Gävleborg till del.

Här hör ombyggnationen av E16 genom Hofors till det som blir av. Däremot senareläggs till exempel den tidigare beslutade satsningen på cirka fyra mil järnvägsbygge mellan Gävle och Kringlan, vid Axmartavlan.

– Viktiga satsningar i Gävleborgs län och i norra Sverige skjuts på framtiden, vilket då naturligtvis påverkar viktiga industrisatsningar, förmågan att transportera gods och människor ut ur norra Sverige och genom vårt län, säger Jan Lahenkorva (S).

Även planerna för att utveckla E4:an genom Nordanstig påverkas. Delsträckan mellan Gnarp och Bäling planeras att istället finansieras efter 2033, då förändringar i utformning och sträckning beskrivs ha inneburit ökade kostnader.

Stort järnvägsfokus

Ett stort fokus ligger på järnväg i planen, men Trafikverket hade gärna sett fler satsningar på vägunderhåll.

– Vi behöver också fortsatta att ta hand om vägsystemet, framförallt att vi får tillräckligt med medel att underhålla det. Vi skulle också vilja ha en satsning i landsbygd för säkra vägar, något som vi föreslår i ett utökat alternativ, säger Catherine Kotake, regionaldirektör för Trafikverket region mitt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.