Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Buller kan ha inverkan på inlärningen” – hör Gävleforskaren om barns väg till och från skolan. Foto: Jan-Peter Eriksson/SVT

Forskaren förvånad – träd och blommor viktigare för barn än snabb väg till skolan

Publicerad

Det behöver inte vara fina och breda trottoarer eller att ha nära hem som gör att barn tycker om att gå eller cykla till skolan. I stället är det miljön runtomkring som barn gillar, visar ny forskning.

– Hur platsen upplevs kan vara något helt annat, säger Gävleforskaren Katrin Lättman.

Katrin Lättman vid Högskolan i Gävle har forskat om barns resväg till och från skolan, och deras upplevelse av den. Forskningen är ett EU-projekt som görs i flera länder. Katrin Lättman har bland annat intervjuat en klass med 12-åringar om vad de tycker är viktigt.

Byggnader och blommor

– Man tänker att de kanske har bråttom till skolan, men det visar sig att de lägger stor vikt vid vackra byggnader och blommor. Det är jag förvånad över, säger forskaren Karin Lättman.

Katrin Lättman menar att en gång- och cykelväg längs med en stor bilväg enligt barnen i studien är sämre än en bilväg i ett lugnt villaområde.

– Man kanske bara tittar på beläggningen på gatan, men inte på vad som finns runtomkring. I vår forskning såg vi att de som hade en lugnare skolväg gick mer. De andra valde bort det, och fick skjuts eller åkte buss.

Extra utsatta

Katrin hoppas att forskningens resultat ska belysa vikten av att fråga barn hur de vill ha det. Hon menar också att barn till skillnad från vuxna är extra utsatta.

– Vuxna kan välja var de bor och jobbar och hur de tar sig däremellan. Barn har inte de valmöjligheterna. De bor där de bor, och har sin väg till skolan. De måste mer än vuxna anpassa sig till de hinder som finns när de måste gå till skolan, säger Katrin Lättman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.