De stora problemen kring bilen är mjukvaran. När problemen uppstår hostar och hoppar bilen sig fram och orkar inte hålla hastigheten. När det kommer, eller hur mycket fart bilen tappar, kan ingen säga förrän det händer.
– Nu efter ett år vill den inte alls. Vi fick svänga av E4 och hosta oss framåt, säger David Kornberg.
På verkstaden 13 gånger
Sedan David Kornberg och hans fru köpte bilen i juli 2017 har bilen varit på verkstaden 13 gånger. Senaste gången fick han beskedet att det inte finns något mer att göra med hans bil. Efter att ha provat fem olika programvaror finns det i dag inte en fungerande programvara att stoppa in i bilen.
– De säger att det egentligen inte är något fel på bilen, utan att det är ett mjukvareproblem. En bugg.
Barn i baksätet
Nio av tio gånger David Kornberg kör bilen har han sina tre små barn i baksätet. Därför känner han att bilen är en allt för stor säkerhetsrisk. Han vill att Bilbolaget, som han köpte bilen av, ska häva köpet, eller ge honom en ny bil – som faktiskt fungerar.
– Jag tycker att det är solklart. Jag har köpt en bil för över en halv miljon kronor och den har inte fungerat från första veckan. Mitt förtroende är helt förbrukat, säger David Kornberg.
SVT Gävleborg har gett Bilbolaget möjlighet att svara på frågor kring David Kornbergs ärende, men ingen har ställt upp på en intervju. I mejl hänvisar de till att GDPR-lagen hindrar dem från att uttala sig i enskilda ärenden och att de vill invänta Allmänna reklamationsnämndens utredning, eftersom David Kornnberg också har anmält sitt ärende dit.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app