Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med när pilotveteranerna sätter sig bakom spakarna på sina gamla stridsplan. Foto: Rikard Berglin/SVT

De gamla stridspiloterna flyger Viggen – i ett garage i Gävle

Publicerad

De må vara gamla och gråhåriga – men reflexerna är det inget fel på. En gång om året samlas de före detta stridspiloterna i ett garage i Gävle för att åter sätta sig bakom spakarna på Draken och Viggen.

Den äldste i det gamla kompisgänget från F15 i Söderhamn har precis passerat 80-strecket.

– Det är fascinerande – han klev i och flög här för en stund sedan och han flyger precis som han flög för 40 år sedan. Det här är rutinerade killar, de har flera tusen timmar i de här planen på riktigt och det sätter sig i ryggmärgen, säger Johan Nauwelaertz de Agé, simulatoringenjör.

Världens bästa Viggensimulator

Han har – om inte Gävles mest påkostade man cave – så åtminstone världens bästa flygsimulatorer för stridsplanen Draken och Viggen – i sitt garage i Sätra. Med en grund som flygplansmekaniker driver han nu ett företag som bygger flygsimulatorer.

– Det är precis som att flyga ett riktig stridsflygplan – det är riktiga delar som har byggts ihop med datorer. Den enda skillnaden är att man slipper g-krafterna, säger piloten Tord Kvartsén.

Oslagbart rekord

Med 2 925 timmar är Tord Kvartsén den person i världen som har flest flygtimmar i ett Viggenplan.

– Det är oslagbart, säger han, och syftar på att Viggen sedan 19 år är pensionerat som stridsflygplan. Han tillägger;

– Alla de här killarna har flugit nästan lika mycket som jag.

Hur nära har du varit främmande makt i luften?

– 20 meter kanske. Vi har vinkat på varandra. Det var ryssar, européer och amerikaner.

Som stridspilot, drömmer man om att få delta i en riktig luftstrid?

– Nej, man drömmer om att man ska få slippa det. I flygsammanhang blir man inte skadad – antingen flyger man eller så finns man inte.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.