Eleven ansåg att det togs felaktiga beslut för hens skolplacering under slutet av 90-talet då eleven placerades i grundsärskola istället för i en vanlig skola, och anmälde därför kommunen.
Psykologutlåtande
I det underlag för den placeringen som Gävle kommun nu skickat in till skolinspektionen så framgår det att placeringen särskola beslutade utifrån ett enda utlåtande från en psykolog.
Ett läkarintyg finns också kvar, men den läkarundersökningen gjordes efter att eleven börjat på särskolan.
Skolinspektionen bedömer därför att Gävle kommun inte har säkerställt att eleven tillhört grundsärskolans målgrupp och därmed inte har följt bestämmelserna om mottagande av en elev i grundsärskolan.
Skärpt rutinerna
Man avslutar dock ärendet utan åtgärd då an bedömer att Gävle kommun skärpt sitt regelverk och sina rutiner när det gäller placering av barn i särskola.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app
Vad är grundsärskola?
Grundsärskolan ska ge elever med utvecklingsstörning en utbildning som är anpassad efter varje elevs förutsättningar. Utbildningen ska bland annat ge kunskaper och värden, bidra till personlig utveckling, social gemenskap och ge en god grund för ett aktivt deltagande i samhället. Grundsärskolan omfattar utbildning i ämnen eller inom ämnesområden, eller en kombination av dessa. Utbildningen kan också omfatta ämnen enligt grundskolans kursplaner.
Träningsskola
Inom grundsärskolan finns en särskild inriktning som kallas träningsskola. Träningsskolan är avsedd för elever som inte kan tillgodogöra sig hela eller delar av utbildningen i ämnen. Istället för enskilda ämnen omfattar träningsskolan fem ämnesområden:
- estetisk verksamhet
- kommunikation
- motorik
- vardagsaktiviteter
- verklighetsuppfattning