Foto: SVT/ Christian S Zetterdahl

EU-pengar till nybyggnaden av järnvägen norr om Gävle

Uppdaterad
Publicerad

Utbyggnaden av järnvägen med ett nytt dubbelspår mellan Gävle och Axmartavlan får EU-stöd.

Utbyggnaden norr om Gävle är ett av fyra projekt som Trafikverket får stöd för av EU-fonden för ett sammanlänkat Europa, CEF, med sammanlagt 59 miljoner Euro  eller närmare 650 miljoner kronor. Av det får projektet att bygga det nya dubbelspåret mellan Gävle och Kringlan vid Axmartavlan 37 miljoner kronor.

Den fyra mil långa sträckan beräknas börja byggas 2026 och är delfinansierad med 3,6 miljarder kronor i den nationella transportplanen för åren 2024 till 2029. Resterande del beräknas finansieras i en kommande plan.

Följande järnvägsprojekt får EU-stöd

  • Utbyggnad av järnvägen från två till fyra spår mellan Flackarp and Arlöv. Medfinansiering: 23 640 000 euro.
  • Ny linjesträckning för Ostkustbanan, en järnvägsutredning för 40 km dubbelspår mellan Gävle och Kringlan. Medfinansiering: 3 550 000 euro.
  • Västlänken, byggande av 560 meter järnvägstunnel (Kvarnberget) och 130 meter servicetunnel i Göteborg. Medfinansiering: 22 108 104 euro.
  • Installation av ERTMS fordonsutrustning i Sverige 2020-2023. Parter i projektet: Trafikverket (koordinerar bidragshanteringen), AB Transitio, Investment AB Bure, LKAB, MTR Express, Nordic Re-finance, region Stockholm, Tågåkeriet i Värmland AB, Västtrafik, Östgötatrafiken, Green Cargo. Medfinansiering: 9 300 000 euro.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.