Eva Valltjärn kontaktade själv en saneringsfirma för att de skulle komma och åtgärda problemen, men detta godkändes inte av hyresvärden. Hon gick då vidare till kommunens miljökontor som inspekterade bostaden. En sanering gjordes som blev godkänd av hälsoskyddsinspektören.
Men Eva blev fortfarande sjukare och hon tog kontakt med experter som förklarade att saneringen som gjorts inte var tillräcklig.
Extern firma utreder
– Hyresvärden menade att jag skulle äta antidepressiv medicin och städa bättre, det fanns ingen förståelse för hur sjuk jag blev av möglet. Istället för att förstå problemet upplevde jag att de skyllde på att jag hade för många växter, säger Eva.
Det kommunala bostadsbolaget låter nu en extern firma göra en andra utredning och ärendet kommer sedan att gå upp i hyresnämnden och avgöras juridiskt. Under tiden bor Eva kvar i lägenheten.
– Jag flyttade hit för att bo nära havet, det här är mitt hem och jag är för sjuk för att flytta, säger hon.
Hyresgästens ansvar
Olaf Jung som är fastighetsskötare på Nordanstigsbostäder menar att det inte är några ventilationsproblem i de andra bostäderna i Evas lägenhetslänga.
– Det är hyresgästens ansvar att se till att filtret i köksfläkten görs rent och hon hade heller inte felanmält att fläkten i badrummet inte fungerade, lägger han till.