Fjärran Höjder-badet säljs

Uppdaterad
Publicerad

GÄVLE Företaget ProMa vill köpa Fjärran Höjderbadet. Företaget är beredd att betala 90 miljoner kronor för fastigheten.

Sedan investera 45 miljoner redan första året i bland annat ett nytt barnlekland, äventyrsland och en vattenrutschbana.

Två år senare planerar man en större utbyggnad för 115 miljoner kronor. Den etappen innehåller bland annat utbyggnad av relax, gym och en ny multibassäng.

Kommunen har skrivit en principöverenskommelse med ProMa som gäller fram till 20 april 2012 för att företaget ska få möjlighet att fördjupa sig i anläggningens status och de ekonomiska förutsättningarna.

Gävle kommun kommer att säkra tillgången till anläggningen genom att hyra den för föreningsverksamhet, simskolor osv. Även öppettider och prislista kan regleras i ett 20-årigt hyresavtal, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

För detta skulle kommunen betala ca tolv miljoner kronor om året, vilket motsvarar dagens kostnad för Fjärran Höjderbadet. Personalen på Fjärran Höjderbadet erbjuds anställning hos ProMa.

? Det är oerhört positivt för Gävle att en privat aktör vill köpa Fjärran Höjderbadet och investera ytterligare 160 miljoner kronor i anläggningen, säger kultur- och fritidschef Kajsa Ravin enligt pressmeddelandet.

? Det kan utvecklas till en fantastisk attraktion och friskvårdsanläggning för både Gävlebor och gäster. Vi kommer också att säkerställa simundervisning för barn, föreningarnas tillgång till vatten och allmänhetens tillgång till motionssim.

Företaget ProMa startades år 2004 och är ett privatägt företag som ägs av Ulf Isaksson, (expert på bad och relax), Peter Eriksson, (träning och friskvård) samt Rickard Hansson (ekonomi, projekt och fastighet).

Tidigare har man bland annat byggt om Grand Hotel i Stockholm, byggt äventyrsbad i Borlänge och idag driver man även Sollentuna Sim och Sporthall.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.