Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Frisören Zana Saifden kom till Gävle Energis kundtjänst för att begära anstånd med elfakturan. Hör honom berätta i videon. Foto: SVT

Frisören Zana från Gävle kan inte betala – vill skjuta upp elfakturan

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 200 samtal varje dag får nu Gävle Energi med frågor om de höga elpriserna. Frisören Zana Saifden i Gävle är en av dem som drabbats.

– Jag tog mig hit till Gävle Energis huvudkontor för att få skjuta upp elräkningen i december. Jag kan inte betala. Som frisör blir det bara sämre. Det är inte många som kommer och klipper sig idag, berättar Zana Saifden.

Januari, februari och mars kommer att bli tuffa månader tror Gävle Energi som har runt 40 000 kunder. Det har dock inte skett någon ökning av de som inte kan betala fram till december.

Kan ge anstånd

– Vi har nio personer som svarar i kundtjänst under dagtid. Sedan har vi telefonen öppen också på måndagkvällar, säger Johan Björklund vid Gävle Energi.

– Kan man inte betala sin elräkning kan vi ge anstånd under en månad. Sedan finns också sociala myndigheter som kan hjälpa till. Men vi förstår att många har det tufft just nu, säger Johan Björklund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.