Medan Norrlandsporten och Orfa hör till förlorarna som fick ge upp kampen om skidgästerna har Järvsöbacken vuxit sig starkare. Under en av sportlovsveckorna är backen som mest välbesökt med omkring 4 000 skidåkare i backen samma dag. Johan Elwin från Stockholm är här med sin familj.
– Folk var inte lika bekväma tidigare som vi är i vår generation med våra barn. Vi bor på hotell och det är väldigt skönt, det ska vara nära backen så att det blir enkelt för barnen att vara ute, säger han.
Krävs mer än snö
Järvsöbacken hade råd att investera i snöläggningssystem som gör att man nu inte är beroende av natursnö och anläggningen har femdubblat antal nedfarter de senaste 20 åren, men skidgästen har högre krav än så i dag, enligt vd:n.
– En skidgäst i dag vill ha helheten med bra restauranger och bra bemötande, det är en ständigt pågående process som vi jobbar med, säger Peter Augustsson, vd för Järvsöbacken.
Att var tredje skidanläggning har försvunnit sedan slutet på 1980-talet bekymrar Peter Augustsson, större anläggningar som Järvsö behöver skidgäster även i framtiden och då är mindre backar viktiga för att fler ska lära sig att åka skidor.
Synd på mindre backar
Monica Remback från Lidingö har ett fritidsboende i Hälsingland och minns tiden då det fanns fler skidanläggningar, men medger att kraven är höga i dag.
– Det ska vara trevliga backar och bra rastplatser med god mat. Tidigare fanns Orfa och Norrlandsporten. Bolleberget finns kvar men det är inte så stort. Det är synd, de större är nog bättre på att göra reklam för sig, säger hon.