Att trafiklösningen ser ut som den gör med bara en utfart beror på en felberäkning vid detaljplaneringen av området. Trafiken uppskattades då till 2 500 bilar på ett normaldygn.
– Nu har vi in och ut till området 5 200, det är mer än en fördubbling. Och sen har trafikmängderna på 84:an ökat också, säger Christer Dahlenlund, samhällsplanerare på Trafikverket.
Vid storhelger blir trafikmängderna på riksväg 84 extra stora. Då händer det ofta att köerna ringlar långa för att sig ut från handelsområdets enda utfart. Många vittnar om att köerna då kan bli timslånga.
Varuhuschefer drabbas
SVT har varit i kontakt med varuhuschefer på området. Samtliga vittnar om att trafiksituationen påverkar deras verksamheter negativt.
– Självklart finns det säkert de som väljer att inte åka hit och det påverkar oss, men det är svårt att veta hur mycket, säger Pär Ljung, varuhuschef på Elgiganten.
Diskussioner om rondell
Christer Dahlenlund på Trafikverket menar att frågan inte bara handlar om att lösa in- och utfarter för biltrafikanterna.
– Vi behöver även lösa oskyddade trafikanter och de här anslutningarna till skogsbilvägarna, till gemensamhetsanläggningarna och sådana bitar, säger han.
Att riksväg 84 är ett funktionellt prioriterat vägnät gör dessutom att rondeller är svåra att få till eftersom det påverkar restiderna på vägen negativt. Dessutom planerar kommunen för att exploatera ytterligare ett område väster om Medskog.
Där finns diskussioner om en rondell som i så fall skulle trafikförsörja såväl det området som Medskog.
Utöver de problemen återstår fortfarande frågorna om vem som ska ta kostnaderna för åtgärderna.