Folksam har granskat 40 000 polisrapporterade trafikolyckor sedan 2003 och slutsatsen är att olycksrisken är densamma oavsett om de är två eller fyra hjul som driver bilen. Det gäller oavsett väglag och oavsett om bilen har antisladdsystem eller inte.
Dessutom har de fyrhjulsdrivna bilarna i större utsträckning varit inblandade i krockar i högre hastigheter.
– Fyrhjulsdriften verkar invagga förarna i en falsk säkerhet som får dem att underskatta väglaget. De gasar kanske på lite för mycket och missar en kurva. Många tror att en fyrhjulsdriven bil har kortare bromssträcka, men den har minst lika lång som en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, till TT.
För att få en korrekt jämförelse har Folksam bara undersökt ”vanliga” bilmodeller som kan köpas antingen med fyrhjulsdrift eller traditionell drivning. Undersökningen omfattar alltså inte rena suvar eller extremt motorstarka modeller från till exempel de tyska premiummärkena.
– Men det finns ingen anledning att tro att suvarna skulle avvika från det här mönstret, säger Matteo Rizzi.
Under 2013-14 hade nära var tredje såld bil i Sverige fyrhjulsdrift.