Larmet från ambulansen: SOS Alarms robot felprioriterar allvarligt sjuka

Uppdaterad
Publicerad

Med hjälp av artificiell intelligens har SOS Alarms utlarmning av ambulanser robotiserats, men informationen till sjukvårdarna är svårbegriplig och i flera fall felprioriterade.

– Det sker varje dag. Det kan inte fortsätta så här, säger Luis Monroy, ambulanssjuksköterska och facklig företrädare för Vårdförbundet.

I vintras larmades en ambulans i Hälsingland av SOS Alarms nya, delvis automatiserade, larmsystem. Ambulanspersonalen fick larmet som prio 2, men misstänkte när de läste den robotskrivna texten att läget var allvarligare än så. De skyndade till platsen och fann en patient med pågående hjärtinfarkt.

Larmet borde ha varit prio ett, enligt en avvikelserapport som pekat på SOS Alarms nya system som orsak till felbedömningen.

Felprioriteringar oroar personal

Ambulanspersonal som SVT pratar med vittnar om att det nya systemet orsakar bekymmer dagligen med allvarliga felprioriteringar som följd. Hör Luis Monroy, ambulanssjuksköterska i Hudiksvall, i videon ovan.

SOS Alarm avböjer en intervju med SVT men svarar skriftligt att det nya systemet, som heter STEP och nu används i hela landet, ständigt utvecklas. Systemet hjälper larmoperatören med vilka frågor som ska ställas till inringaren, STEP sköter därefter prioritering och skriver larmtexten till ambulansen. ”Det finns ingen anledning till oro”, skriver SOS Alarm.

Region Gävleborg, som köper ambulansdirigeringen av SOS Alarm, har framfört kritik om att utlarmningen måste bli bättre.

– Min bild är att SOS delar den uppfattningen, säger Jessica Rosén, biträdande ambulanschef i Region Gävleborg.

SOS Alarms nya AI-system

”STEP Säkerhet, Trygghet, Effektivitet och Precision” är ett beslutstöd som fungerar som ett ”träd” av symtomalternativ som larmoperatören kan välja mellan under sitt samtal med den som ringer 112. I stället för att larmoperatören själv skriver ner och beskriver symptomen klickar hen på förskrivna alternativ, som ger en automatisk utlarmningsprioritering. Enligt SOS Alarm genererar systemet även automatiskt följdfrågor i stället för att operatören själv bestämmer vilka följdfrågor som ska ställas till inringaren.

Källa: Sirén

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.