Tvisten handlar om bilder som använts vid marknadsföring i sociala medier. Foto: SVT

Mackmyra Whisky hotas av miljonvite

Uppdaterad
Publicerad

Whiskytillverkaren Mackmyra utanför Valbo har förlorat en långdragen tvist med Konsumentombudsmannen (KO) i Högsta domstolen om reklambilder företaget haft på sociala medier.

Tvisten började efter att KO stämt Mackmyra för sex bilder som använts för marknadsföring i sociala medier.

Mackmyra förlorade i första instans, men överklagade till Patent- och marknadsöverdomstolen som bedömde att två av reklambilderna var förenliga med alkohollagen. Det är dessa två bilder som har blivit fråga i Högsta domstolen (HD).

Den ena bilden föreställer två whiskyflaskor i ett konstverk, den andra en whiskyflaska i naturmiljö framför en liten bäck.

Miljonvite

HD ger nu KO rätt att de två aktuella bilderna strider mot reglerna om särskild måttfullhet vid alkoholreklam. HD hotar whiskeyföretaget med ett vite på en miljon kronor om man använder de aktuella bilderna i sin marknadsföring.

Domstolen har också beslutat att företaget också ska betala KO:s rättegångskostnader på omkring 200 000 kronor.

– Vi är klart besvikna och överraskade av domen, med tanke på att expertjuristerna i Patent- och marknadsöverdomstolen gav oss rätt. Högsta domstolen har helt struntat i den domen,  säger Johan Larsson, vd för Mackmyra Whisky.

– Konsekvenserna av det här är att vi inte på samma sätt som våra utländska konkurrenter kan marknadsföra oss i resten av Europa, där man har betydligt liberalare lagar på det här området. Våra konkurrenter kan däremot marknadsföra sig i Sverige på samma sätt som i övriga Europa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.