– Den som bus- eller felringer till nödnumret riskerar att fördröja hjälpen för någon som är i en akut, livshotande situation, särskilt vid ett tillfälle som nyårsnatten då det rings ovanligt många samtal, säger Maria Khorsand, vd vid SOS Alarm i ett pressmeddelande.
SOS Alarm har 13 larmcentraler runt om i Sverige som tillsammans tar emot cirka 3 miljoner samtal per år.
En del busringer
En tredjedel av samtalen saknar ett egentligt hjälpbehov och en del samtal är också rena busringningar.
Under nyårsnatten brukar samtalen till 112 fördubblas. Förra nyårsafton (kl 21-04) var det 229 personer i Gävleborgs län som ringde 112.
SOS i Falun larmar ut
På alla 13 larmcentraler i landet finns operatörer som svarar på 112, ambulansdirigenter som larmar ut ambulanser och räddningsåtgörare som larmar ut räddningstjänst/brandkår. Centralen i Falun ansvarar för att larma ut ambulans och räddningstjänst i Dalarna och Gävleborg.
Får man inte svar på ”sin egen” central inom fem sekunder blir samtalet tillgängligt för alla då lediga 112-operatörer i landet. Den som larmar om en trafikolycka vid Bolleberget kan alltså få svar av en operatör på SOS i Malmö. Direkt kopplas då ambulansdirigent och räddningsåtgörare i Falun in på medlyssning och kan larma ut ambulans och räddningstjänst i Bollnäs samtidigt som den som ringer alltså ”intervjuas” av en operatör i Malmö.
112
Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.
Källa: sosalarm.se