Pandemin har inneburit många utmaningar bland annat fjärrundervisning, som innebär att ett klassrum med lärare byts ut mot en skärm i hemmet. Det ställer högre krav på elevers egna motivation, koncentrationsförmåga och studiero hemma.
För en hel del fungerar det inte och skolgången blir lidande. Samtidigt gör distansen det svårare för personal att se vilka elever som mår dåligt.
– Synliga problem hos en elev är ofta bara toppen av ett isberg. Det som inte syns är basen i form av underliggande trauman, säger Åsa Bergshem, specialpedagog på Bromangymnasiet.
Projekt om barn med trauman
På Bromangymnasiet i Hudiksvall pågår ett internationellt samarbetsprojekt om trauman i form av ogynsamma barndomsupplevelser. Syftet är att lära sig mer om dessa trauman, hur de påverkar och hur man kan samverka mellan skilda yrkesgrupper för att stötta individen.
I augusti avslutas projektet med ett seminarium för all personal i Hudiksvalls kommun som jobbar med unga människor. Samtidigt släpps en bok och ett arbetsverktyg som kan användas för att bygga ett hjälpande lag runt en elev.