Visa alla (2)

Ökad mångfald i klassrummen utmanar religionslärare

Publicerad

Boken Interkulturell religionsdidaktik är tänkt att fungera som stöd åt personer inom skolan, särskilt de som undervisar i religion. Peder Thalén på Högskolan i Gävle som varit med och skrivit boken menar att boken behövs i och med att mångfalden i skolan ökar.

Sverige har de senaste decennierna gått mot att bli ett alltmer mångkulturellt samhälle, något som också märks i skolan. Och det särskilt på religionslektionerna, menar Gävleforskaren Peder Thalén. Det här skapar både utmaningar och möjligheter.

–Det är inte dåligt i sig men det kan skapa situationer som kan bli svåra för lärare att hantera och då kan de behöva vägledning, säger han.

Känsligt ämne

I boken tas ett exempel upp där en lärare formulerat en uppgift där hon inte tog för givet att ett liv efter döden fanns. Det skapade starka reaktioner hos troende elever i klassen.

David Carlsson, religionslärare och lektor Högskolan i Gävle. Foto: SVT

David Carlsson har jobbat i elva år som reliogionslärare i Gävle och har nu gått över till att forska på lärarutbildningen. Han tror också att en sådan här bok, som är den första i sitt slag, kan komma till god nytta.

–Det är inte lätt att vara lärare idag. Det kan vara känsligt att prata om religion och man vill ju att alla elever ska känna sig trygga, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer