Hannah Körner från Bollnäs är huvudsolist och Carmen i Lyrisiska sällskapets uppsättning i gasklockan i Gävle. Foto: Anders Sundin/SVTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Operan Carmen placerad på tvätteriet i Ockelbo

Publicerad

Igår lördag var det premiär i gasklockan i Gävle för en klassiker från 1800-talet – operan Carmen. Men i en modern tappningen eftersom regissör Märit Bergvall placerat Carmen i tvätteriet i Ockelbo. Som huvudsolist hittar vi Hannah Körner från Bollnäs.

– Det var Carmen som fick mig att intressera mig för opera, jag har spelat den vid fem tillfällen, en gång när jag var väldigt ung och gick på gymnasiet i Bollnäs, säger Hanna Körner som numer bor i Göteborg. Carmen vill vara fri från förtrycket som romerna är utsatta för och männens sexism och inte låta någon annan styra över henne. En sann feminist.

Carmen är en fransk opera i fyra akter med musik av George Bizet. Operan utspelar sig i Sevilla på 1820-talet och sattes upp för första gången i Paris 1875. Librettot av Henri Meihac och Ludvig Halévy är baserat på Prosper Mérimées kortroman Carmen.

Carmen är kvinnan som alla män vill ha. Hon är en ung, vacker, kaxig och självsäker romsk kvinna som vill gå sin egen väg och som själv väljer sina älskare. Hon inleder ett stormigt förhållande med den svartsjuke soldaten Don José.

– Det är häftigt att få spela mot dessa starka kvinnoroller, säger Glenn Kjellberg som spelar Don José. Carmen är en väldigt stark kvinna som kan placeras i vilken tid som helst.

– Vi har förflyttat historien från spanska bergen till Lingbo, Ockelbo, Arbrå eller Alfta, säger regissör Märit Bergvall. Vi vill knyta an till vår svenska nutidshistoria. Vi har ju en ganska sjaskig historia om hur vi behandlat romerna genom århundradena.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer