– Sådana här tvärbanor är viktiga, och därför behöver de utredas innan man beslutar att riva upp dem, säger Tony Stark, samhällsplanerare på Bollnäs kommun.
En miljon kronor
Det är inte första gången som den 118 kilometer långa Orsabanans framtid är uppe till diskussion. 2004 lades godstrafiken ner, och sedan 2015 har underhållet upphört.
En miljon kronor räknar man med att den nya utredningen ska kosta. Ovanåker har redan sagt ja till att lägga upp 100 000 kronor, medan Bollnäs kommer ta sitt beslut i veckan.
Hoppas på regionala bidrag
Tillsammans med dalakommunerna Orsa och Mora samt ägarbolaget får man ihop halva summan till utredningen. För den återstående halvan hoppas de inblandade på regionala bidrag.
Hör kritiska boende och kommunalrådet i Bollnäs i videon om vad de tycker om utredningen och framtida trafik.
Kort om Orsabanan
Byggnadsarbeten inleddes 1897. De första tågen gick 1899, då på sträckan Bollnäs och Voxna. År 1900 öppnades hela sträckan för trafik. 1927 tog staten över banan.
1971 lades persontrafiken ned. Godstrafiken pågick i olika former och olika sträckor fram till 2004. 2015 beslutade Trafikverket att underhållet skulle upphöra.
Flera försök har gjorts för att återuppväcka banan, utan att lyckas. Senast var 2014.