Järnvägssatsning norr om Gävle. Foto: TT

Ros och ris efter Trafikverkets förslag

Uppdaterad
Publicerad

I dag presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell trafikslagsövergripande plan för utveckling av transportsystemet för perioden 2018 till 2029. I myndighetens förslag ingår bland annat utbyggnad av Ostkustbanan, med dubbelspår Gävle-Kringlan.

Ostkustbanan går mellan Sundsvall och Stockholm, och har enkelspår norr om Gävle. Etappen Gävle-Kringlan handlar om att bygga dubbelspår från Gävle fram till Axmartavlan, en sträcka på cirka 4 mil.

– Det är jätteroligt att vi finns med i Trafikverkets plan, det betyder mycket för tillväxten i Gävle. Nu när vi har ett tydligt besked kan vi börja ta fram konkreta planer för den fortsatta utvecklingen i Gävle, säger Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande (M).

– Att flytta delar av järnvägen frigör yta för bostadsbyggande så att nya stadsdelar med bostäder, butiker och kontor kan växa fram vilket är viktigt när Gävle växer, säger Jörgen Edsvik, kommunalråd i opposition (S).

– Vi hoppas också att man nu väljer den så kallade västra korridoren, vilket skulle öppna för de planer som finns att bygga stationen Gävle västra, som är tänkt att placeras vid Gävle sjukhus, säger Jörgen Edsvik (S)

Besvikelse i Hudiksvall

– Jag är helt klart besviken, säger Mikael Löthstam (S), kommunalråd i Hudiksvall.

Hudiksvalls kommun har i dagarna ställt ut sitt planförslag om hur ett framtida dubbelspår längs ostkustbanan genom centrala Hudiksvall kan påverka staden. Även om politikerna är oeniga om sträckningen så är man överens om vikten av att järnvägen får en ökad kapacitet.

När nu Trafikverkets under torsdagen presenterade sitt förslag till en nationell transportplan som ska gälla fram till 2029 saknas pengar till Ostkustbanan genom länet, förutom sträckan Gävle-Kringlan.

Hudiksvall riskerar därmed att gå miste om ett dubbelspår inom den perioden.

– Jag är besviken, vi har haft ett stort arbete under många år med samtliga kommuner mellan Gävle och Sundsvall och det har varit tre prioriterade sträckor som man har jobbat med och hoppats få med i transportplanen. Det är mycket tyngdpunkt på södra Sverige och höghastighetståg när man kanske istället borde ha satsat på det transportsystem vi har och byggt ut det, säger Mikael Löthstam (S).

Trafikverkets förslag skickas nu till remissinstanser innan regeringen tar beslut om transportplanen i mars 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.