Precis som många andra föräldrar gör, filmade Sofie Andersson sitt barn när han lekte och var rolig. Hon la ut klippet på sociala medier för att kompisar och släktingar skulle kunna se det.
Men responsen på klippet var betydligt större än så.
– Det plockades upp av ”Sveriges roligaste barn” och hamnade på TV4:s Nyhetsmorgon i ett urval av årets roligaste klipp, berättar Sofie Andersson.
Många vill se familjen
Efter det växte hennes Instagramkonto. Många ville se fler klipp på Emil och resten av familjens medlemmar och djur. I dag har Sofie Andersson nära 30 000 följare.
– Det är lika populärt med ett djurklipp som ett Emilklipp. Många som har haft djur uppskattar särskilt bilder och filmer på hästarna. Men Emilklippen blir ju mer virala, säger Sofie Andersson.
Ett av Sofies senaste klipp visar sambon Gustavs besvikelse när fibern krånglar och han inte får igång Melodifestivalen. Där kan man höra var Emil får inspiration till sina ”karaktärer” från. Både när det kommer till dialekt och ordval.
– Emil får inte säga fula ord till vardags men ibland jävlas ju saker. Vi har inte direkt nån svärburk, om man säger så, säger mamma Sofie Andersson.
Ingen influencer
Hon tjänar inte pengar på sitt konto och det tar heller inte massor av tid att sköta det, som folk tror, säger hon.
– Vi går bara ut och gör det vi brukar. Ibland filmar jag det och lägger upp det. Det är filterlöst och det är det folk uppskattar tror jag.
Hur resonerar ni kring att lägga ut era barn på sociala medier?
– Allt är bara roligt och det tycker Emil med. Vi har aldrig fått några elaka kommentarer. Hade vi fått det hade jag nog tänkt annorlunda.
I videon: Se hur allt började och häng med till familjens vardag på gården.