På kommunens Facebooksida meddelar man att den som absolut behöver komma i kontakt med kommunen kan ringa receptionen på telefonnummer 0650-190 01.
Men enligt kommunikationschef Annacarin Andersson finns det risk att det tutar upptaget eftersom det är många som ringer och hon uppmanar i så fall till att försöka igen.
Den som behöver komma i kontakt med kommunens felanmälan för gator och vägar, ska enligt kommunens facebooksida ringa 073-275 20 25
Även Ljusdals och Nordanstigs kommuner har drabbats av tekniska problem, där växelsystemet har stora störningar.
Svårt att nå kommunen
Vid 15-tiden på torsdag eftermiddag uppgav Annacarin Andersson att problemen var fortsatt stora.
– Det är väldigt svårt att nå Hudiksvalls kommun, sa hon till SVT.
Det fungerar dock att ringa direktnummer till exempelvis skolor. Men e-postssystemet fungerar inte, och hemsidan ligger nere.
– Många av våra verksamhetssystem funkar inte, och vi har jättemycket datasystem som vi är väldigt beroende av, säger Annacarin Andersson, kommunikationschef.
Fokus har under torsdagen varit att få igång systemen. En krisledningsorganisation har dragits igång på morgonen. Riskbedömning har gjorts för att se vad som är mest akut att prioritera.
– Vi har jobbat väldigt hårt med hemsjukvård, för att se till att det funkar med att komma åt journaler och medicinlistor.
Räknar med flera dagar
Teknisk personal arbetar intensivt med att felsöka och försöka lösa de tekniska problemen. Men på torsdag eftermiddag fanns ingen tidsplan för när problemen kan vara lösta.
– Vi har sagt att vi planerar utifrån att det här kommer att ta flera dagar. Skulle det lösa sig snabbare blir vi förstås lyckliga, men vi behöver titta på att vi ska klara det här flera dagar, säger Annakarin Andersson.
Den enda informationskanalen för allmänheten, förutom massmedias bevakning, är att följa Hudiksvalls kommuns sida på Facebook, för uppdatering om läget.
Annakarin Andersson säger att det inte har inträffat någon allvarlig situation som följd av de tekniska problemen såvitt hon känner till.
–Det hoppas jag verkligen inte. Vi har en väldigt bra personal som är duktig på att improvisera. Det är samma personal som har påverkats mycket vid stora strömavbrott. Vi vet att man är jätteduktig ute i verksamheten och har bra rutiner. Vi håller tummarna för att det inte händer något sådant.
– Men det blir ju jättetungt för våra medarbetare som är så beroende av systemen, när de nu får jobba manuellt.
Mer information
Hudiksvalls kommun på Facebook – klicka här.