Varnar för oseriösa elbolag

Uppdaterad
Publicerad

Kanske är det vinterns högre elpriser som gör att många oseriösa telefonförsäljare är i farten just nu och vill sälja el-abonnemang, det tror i alla fall konsumentrådgivarna i Hälsingland som nu går ut och varnar för den typen av bluffsamtal.

Gabriella Bild Jensen-Sondrup bemannar en av Konsument Hälsinglands rådgivningstelefoner tre dagar i veckan och får ständigt ta emot samtal från konsumenter som känner sig lurade av telefonförsäljare. I dagarna har hon lagt ut en varning på Hudiksvalls kommuns webbsida med en uppmaning om att lägga på luren om telefonförsäljaren verkar oseriös. Många har blivit uppringda av försäljare som vill sälja elavtal, något som kan ha med vinterns kyla att göra.

– Om priserna har varit höga så är det klart att många överväger att byta leverantör och då passar bolagen på att ringa runt och erbjuda. De flesta lite mindre bolag lurar hejvilt, det är fulsälj, brukar vi säga, säger Gabriella Bild Jensen-Sondrup.

Leverar de inte el eller telefoni då?

– De levererar men ofta så tillkommer priser som det inte avtalats om och det blir mycket dyrare än vad de kommit överrens om från början, säger Gabriella Bild Jensen-Sondrup.

”Jag lägger på”

När SVT Nyheter Gävleborg frågar runt bland allmänheten tycks få uppskatta försäljning över telefon.

– Jag avslutar så fort som möjligt, säger Sten Haldén, Hudiksvall.

– Jag lägger på. Vill jag ha något så går jag till butiken, säger Ulrica Norling, Bergsjö.

– Jag har svarat många gånger och det har varit allt från lotter till rakhyvlar men jag tycker inte att de erbjuder något man vill ha, det är ofta snabba saker som alltid är en prenumeration, säger Johanna Larsson, Bergsjö.

Rätt att ångra

Om man känner sig lurad, eller ångrar att man sagt ja till något över telefon, gäller 14 dagars ångerrätt, enligt konsumentvägledaren Gabriella Bild Jensen-Sondrup, även om det inte alltid är lätt att strida mot de mer oseriösa företagen.

– Ibland trilskas de och de skickar ut information om ångerrätt för sent, ibland medvetet för att kunden inte ska kunna ångra sig men för det mesta går det att lösa. Säger man klart och tydligt att jag vill utnyttja min ångerrätt som jag har rätt till enligt lag så går de med på det, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.