Normkritik på tapet(h)en

Uppdaterad
Publicerad

Festivalen Queer Up ska få Kungsbackaborna att bli mer kritiska mot normer. På Elektronen arrangerar man därför sexualundervisning för högstadieelever där man får skriva sextexter och lära sig mer om sex och relationer.

– Jag fick veta att vi skulle ut på en sådan här utflykt över dagen och det är ju inte direkt som det är i skolan, säger Frida Westberg som är på besök med sin högstadieklass.

Det är Kungbacka kommun som står bakom festivalen, som bland annat innefattar workshops, föreläsningar och utställningar utspridda i hela kommunen. Bland annat har en förskoleklass tillsammans med en pedagog fått skapa en multisexuell staty som nu står utställd på Kulturhuset Fyren.

– Det handlar om att ifrågasätta normer vi har. Det kan handla förväntingar på kön, sexuell läggning eller normen om tvåsamhet. Vi hoppas att vi kan göra Kungsbacka lite mer öppet, säger Ulrika Glingborn, fritidsassistent på Ung i Kungsbacka.

– I skolan får man bara höra det negativa. Att man ska skydda sig och att det är farligt med könssjukdomar. Här var det mer tvärtom, man fick höra det positiva istället, säger Sofia Brolund som går i åttonde klass.

Under en av övningarna som man kallar Sant eller Falskt, läser Ulrika Glingborn upp olika påståenden som eleverna får ta ställning till. Det kan till exempel vara påståenden om när de flesta gör sexuell debut eller hur vanligt det är med analsex. Ulrika Glingborn läser efter en stund upp påståendet att man i Argentina får registrera själv vilket kön man vill tillhöra. Reaktionen från högstadietjejerna är först skratt, men övergår snabbt till en diskussion om könstillhörighet.

– Det låter konstigt. Om man är tjej men känner sig som kille kan man ju byta kön om man vill, säger en elev.

– Om man har en så pass stor klitoris till exempel, så att den tolkas som en penis? För en penis och klitoris är ju biologiskt sett samma sak. Vad är man då? flikar Ulrika Glingborn in.

Eleverna fortsätter att diskutera, och en kommer sedan till slutsatsen att man kan känna sig som både en kille och en tjej, och att man då är en ”hen”.

– Precis, det är väl en själv som definierar vad en känner sig som, säger Ulrika Glingborn.

Du kan inte se att ni tvingar på eleverna era åsikter?

– Jag personligen försöker att hålla det på en neutral nivå. Att vi inte lägger in så mycket värderingar i vad vi tycker. Men däremot kan vi ifrågasätta elevernas åsikter, både positiva och negativa åsikter, säger Ulrika Glingborn.

Men kan du se att ni påverkar eleverna utifrån vad ni väljer att fråga?

– Jo, absolut. Men det behöver definitivt inte alltid vara negativt att påverka.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.