Batmobilen förbereds i Kapsylparken inför Halmstads cityfestival. Foto: SVT

Batmans bil har parkerat i Halmstad

Uppdaterad
Publicerad

Minns ni Tim Burtons Batman-film från 1989 med Michael Keaton i rollen som superhjälten? Nu har hans kärra sladdat in i Kapsylparken i Halmstad och de närmaste dagarna kan besökare kolla in både den och Tumblern från trilogin på 00-talet.

Det är bilbyggarprofilen Leif Garvin som ligger bakom de båda vrålåken som båda är replikor av orginalbilarna som står på Warner Brothers museum i Los Angeles. Leif Garvin har fått en exklusiv ensamrätt att bygga Batmans bilar av det amerikanska filmbolaget.

Batmobilen från 1989 tog tre och ett halvt år att bygga. Karossen är byggd av kolfiber och bottenplattan kommer från en Lincoln Continental -73. Leif Garvin har trimmat den så nu har den 550 hästkrafter.

– Det är min absoluta favorit. Sedan gillar jag självklart de nya filmerna med Christian Bale, det var därför jag byggde Tumblern också. Men den senaste filmen med Ben Affleck, där var bilen katastrof tycker jag, säger Leif Garvin och flinar.

Får bygga tio bilar

Enligt sitt avtal med Warner Brothers har han tillstånd att bygga fem Batmobile -89 och fem Tumbler.

Batmobilen är den första av Batmans bilar som han byggde. Han har byggt två till varav Tumblern också är på besök i Halmstad. Den sistnämnda är dock fortfarande övertäckt av en presenning när SVT Nyheter Halland hälsar på under förberedelserna inför Halmstads cityfestival som Leif Garvins utställning är en del av.

Tackat nej till 20 miljoner

Exakt hur mycket hans första Batman-bil betyder för honom står klart när han berättar om vad han tackat nej till.

– 60-talsbilen (från tv-serien Läderlappen) såldes på en auktion förra sommaren och då gick den för 26 miljoner. Jag blev erbjuden 20 miljoner för den här men jag tackade nej. Jag säljer aldrig den här bilen. Den är inte till salu, säger Leif Garvin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.