– Det är roligare att handla när det är rea. Då har man råd att köpa mer grejer, säger Carolina Kvarnhäll.
Black Friday, som ursprungligen är kopplat till den amerikanska thanksgiving-helgen, har på senare år fått stort genomslag i Sverige, och det märks i butikerna.
– Konsumenten är mer medveten. Man spar sig under november månad och väntar till den här veckan, säger butikschefen Sandra Lindulf.
Påverkar lönsamheten
Enligt Svensk Handel planerar ungefär var tredje handlare att genomföra en kampanj i samband med Black Friday, och bland e-handeln är andelen ännu högre.
Men för de fysiska butikerna i stadskärnan är de sänkta priserna en utmaning som också påverkar lönsamheten.
– Det är klart att det gör, men samtidigt drar det trafik till butiken. Det är startskottet på julhandeln, helt enkelt, säger Sandra Lindulf.
Närmare 2.000 kronor
Konsumenterna lär spenderar en hel del – i genomsnitt gör vi slut på 1.800 kronor under Black Friday.
– Jag kommer förmodligen att handla. Rabatt, vem tackar nej liksom? säger Youssef Rahmé.