Under den senaste veckan har flera bluffkonton skapats på sociala medier i syfte att lura konsumenter att tio presentkort med ett värde på 5.500 kronor ska ges bort. Detta eftersom NK Göteborg och Gekås Ullared enligt bluffmakarnas uppgifter skulle fylla 114 respektive 55 år.
– Vi upptäckte kontot i förrgår och anmälde den här sidan. Sedan har vi uppmanat våra följare att vara försiktiga och inte lämna ut personuppgifter, säger Hanna Blom, presskontakt för Nordiska kompaniet.
Och NK ser mycket allvarligt på händelsen, även om den fejkade profilen länkar till den korrekta hemsidan för NK.
– Det här är varumärkesintrång så det här är något vi håller på att titta närmare på, säger hon.
Även på Gekås Ullared har man agerat.
– Vi har fått koll på det under dagen och vidtar åtgärder just nu. Det man först tänker är att få stopp på det, så vi har kontaktat Facebook i detta fallet och går samtidigt ut och informerar i våra egna led om att vi inte står bakom detta, säger Boris Carlsson, säkerhetschef på Gekås Ullared till SVT Nyheter Halland.
Många falska sajter
På polisens nationella bedrägericentrum är de aktuella bluffkontona något som förbryllar. Detta eftersom lurendrejarna i inläggen inte försöker komma åt personuppgifter eller kontonummer.
– Då är frågan om ett brott har begåtts, jag vet inte, säger Jan Olsson på polisens nationella bedrägericenter.
Däremot brukar falska hemsidor peaka just vid julhandeln eftersom det är en tid då det shoppas mer.
– Ju fler som rör sig på nätet och handlar desto fler finns det som bryter mot lagen. De sätter upp en hemsida som är en skidshop eller någonting och skriver att man köpa skidorna för halva priset där i stället för på andra ställen. Antingen vill de åt pengarna eller så vill de ha kontoinformationen, säger Jan Olsson.
Blir de här tillvägagångssätten vanligare?
– Ja, all nätbrottslighet ökar varje år.
När det gäller de aktuella fallen så är det enligt NK:s presskontakt första gången som de råkar ut för den här typen av bluffkonton. Samtidigt tycks kunderna ha varit på sin vakt.
– Det är väldigt många av våra följare på vår riktiga sida som har kommenterat och uppmärksammat oss på att det här kontot finns. Flera har också ringt vårt kundcenter och berättat att det finns ett falskt konto.
På Gekås Ullared råkade man ut för ett liknande blufförsök så sent som i somras.
– Lite så som tekniken är i dag så får man nog vänja sig vid att det kan vara sånt här och man får vara försiktig på nätet, säger Boris Carlsson, säkerhetschef på Gekås Ullared,och förtydligar:
– Sedan har inte vi gilla eller dela-tävlingar på sociala medier, sådant använder inte vi i vår marknadsavdelning.