För att minska riskerna med att vistas i närheten av rondellen föreslås flera stora åtgärder. Detta skriver Hallands nyheter.
En ny rondell ska byggas på Västkustvägen i höjd med Susvindspåret som ska leda trafik mot det nya Biltema som ska byggas. Birger Svenssons väg stängs mot Lassabackarondellen och kopplas istället till den nya rondellen. Det kan låta krångligt men politikern Tobias Carlsson (L), ordförande i hamn- och gatunämnden, är nöjd med förslaget.
– Jag tror mycket på den här rondellen vid Susvindsvägen och matning bakvägen till det nya området, säger han till tidningen.
Kamp mot klockan
Förändringarna måste vara klara innan det stora tunnelbygget under Varberg startar. Frekvensen med tung byggtrafik kommer då att öka markant och Lassabackarondellen kan bli en flaskhals som orsakar problem.
– Det är jätteviktigt att få allting gjort före tunnelprojektet drar igång, säger Tobias Carlsson (L).
Något som saltar prislappen är planerna på att bygga en viadukt under vägar vid Lassebackarondellen. Från 2006 till 2015 har åtta olyckor med fotgängare i samband med Lassabackarondellen rapporterats. Därför föreslås en cykel- och gångtunnel under Värnamovägen som kostar runt 23 miljoner.
– Väg 153 är hårt trafikerad och om man låter cyklarna få prioritet så kan det lätt uppstå köbildning, vilket inte är bra, säger Tobias Carlsson (L) till HN.
Mot 100.000 invånare
Kostnaden för åtgärderna, som bedöms hamna runt 41,5 miljoner kronor, kommer inte räcka i längden om Varberg växer mot en stad med 100 000 invånare.
– Det här löser inte allt för evigt. Om vi blir 100.000 invånare blir det återigen problem, avslutar Tobias Carlsson.
Hamn- och gatunämndens ambition är att få finansiering för projektet i budgeten 2019.