Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
E6 i höjd med Heberg har varit något av en snackis på brandstationen i Falkenberg. Här sker nämligen betydligt fler olyckor än på andra jämförbara sträckor i länet. Foto: Anton Johansson/SVT

Fler olyckor på betongvägen än andra sträckor på E6

Uppdaterad
Publicerad

En av Sveriges få kvarvarande betongmotorvägar är också den mest olycksdrabbade sträckan av E6 genom Halland.

Fenomenet har diskuterats flera gånger på brandstationen i Falkenberg. I jakten på svar har räddningstjänsten jämfört två sträckor.

Antalet olyckor på betongsträckan är fler än på jämförbar asfaltsträcka längre norrut på E6.

Men om det är underlaget som är orsaken, kan räddningstjänsten inte säkert säga.

Det kan ha att göra med antalet avfarter och lutningen på vägen också kanske, spekulerar Claes Vennberg, insatsledare på Räddningstjänsten Väst.

Motorvägssträckan sjunger just nu på sin sista vers. Här har bygget börjat för att byta ut underlaget:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det är sprickor i vägbanan var man än kollar, nu blir det asfalt istället. I klippet får du följa med till E6 utanför Getinge där betongmotorvägen just nu hackas upp. Foto: Anton Johansson/SVT

På 90-talet inspirerades Trafikverket av betongmotorvägarna i bland annat Tyskland. Men hur gick det egentligen i Sverige? Se hur Trafikverket utvärderar vägen här:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här växer betongmotorvägen mellan Falkenberg och Getinge fram på 90-talet. Varför byggdes den och hur har det egentligen gått? Foto: SVT Arkiv

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.